index & cast

قالب گرفته شده از دهان بیمار پس از ضد عفونی به لابراتوار فرستاده میشود،مواد متفاوت زیادی برای قالبگیری وجود دارد،آشنایی با انواع مواد قالبگیری و خصوصیات آنها میتواند به لابراتوار در تهیه cast دقیق کمک کند.دما و رطوبت از عوامل موثر در تغییرات حجمی مواد قالبگیری در طول زمان میباشند.بنابراین لابراتوار زمان زیادی برای تهیه cast گچی از قالب ارسالی ندارد.
. گچ ها و خصوصیات آنها در صورت داشتن یک index دقیق کلینیکی از مهمترین مسایل در بدست آوردن یک cast مناسب و دقیق از دهان بیمار بشمار میرود.تمامی مراحل بعدی در ساختن پروتز بر روی این cast انجام میشود. استفاده از گچهایی که کمترین تغییرات حجمی را دارند واز سختی مناسب نیز برخوردار باشند ،مطلوب است.
گچها و خصوصیات آنها در بدست آوردن یک cast دقیق بسیار مهم و موثر هستند،انواع گچهای مورد استفاده در دندانپزشکی  و خصوصیات آنها در مقاله جدا مورد بررسی قرار میگیرد.
پس از تهیه cast گچی دندانهای تراش خورده باید متحرک شوند تا در مراحل متفاوت بعدی امکان دستیابی به آنها آسان باشد،برای این کار از تکنیکهای مختلف pinگذاری استفاده میشود.به دندانهای تراش خورده متحرک و جدا از cast گچی die میگویند.در مراحل بعدی کار، dieها جهت ادامه کار باید آماده سازی شوند.